In het televisieprogramma Koffietijd onthulden we na een week dat het merk Binnenmelk niet echt was, maar het product maar al te reëel. Het was de aftrap van onze campagne Binnenmelkvrij: alle koeien in de wei! – waarbij we mensen vroegen een kaartje te sturen naar kaasproducenten die binnenmelk in hun kaas verwerken. Met de oproep over te stappen op honderd procent gegarandeerde weidemelk. Waarom kaasproducenten? • het grootste deel van de melk van binnenkoeien in kaas terecht komt • meer dan de helft van alle Nederlandse melk wordt gebruikt voor het maken van kaas • dagverse melk die in Nederland wordt verkocht inmiddels grotendeels weidemelk is Onze inzet: minimaal vier kaasspecialisten committeren zich aan het overschakelen op weidemelk. Dit leek ons een reële doelstelling: we hadden niet de illusie in één keer de hele kaassector om te kunnen krijgen, maar vonden tegelijkertijd wel dat de vooraanstaande kaasspecialisten kleur dienden te bekennen. We hielden er hierbij wel rekening dat het omschakelen tijd kost. Heeft het geholpen? Op die vraag knikken we verheugd ja. Ten eerste reageerden alle aangeschreven kaasspecialisten op ons pleidooi. Ten tweede zeiden ze stuk voor stuk koeien in de wei te willen (maar zeggen ze ook vaak tijd nodig te hebben om helemaal te kunnen overschakelen op weidemelk). Ten derde zetten ze de eerste concrete stappen om over te schakelen. Hoewel de grootte van die stappen onderling verschilt, zijn we daarmee op de goede weg. 46 - jaarverslag 2012 Pagina 45

Pagina 47

Heeft u een relatiemagazine, nxtbook of etijdschriften? Gebruik Online Touch: nieuwsbrief digitaliseren.

WSPA jaarverslag 2012 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication