Goed nieuws voor koeien! Want... • Kaashandel Vergeer maakt zijn Gouwenaarkaas vanaf 2013 alleen nog van weidemelk; gegarandeerd; • een andere kaasspecialist dwingt contractueel af bij zijn leveranciers dat zij binnen een paar jaar alleen nog kaas van weidemelk zullen leveren; • een derde kaasmerk is bij alle leveranciers de melkherkomst aan het onderzoeken, om zo gericht te kunnen sturen op binnenmelkvrij; • kaasmerk nummer vier heeft zich ervan verzekerd geen binnenmelk te gebruiken. • Verder: • • kaasfabrikant DOC geeft aangesloten boeren vanaf 2013 een premie voor weidemelk en stimuleert gebruik van het Koe-Kompas; kaasproducent Rouveen wil op korte termijn van de ‘betonkoe’ af: tien procent van de boeren bij wie Rouveen melk inkoopt, doet niet aan weidegang – “maar wij willen dat zij hun koeien ook de wei in sturen” zonder dat WSPA hen direct heeft aangesproken, deden supermarktketens C1000, Plus en COOP voor hun huismerkkaas binnenmelk in de ban; de eigen kaas is nu gegarandeerd van weidemelk. Wat hebben dieren eraan? Onze campagne is een poging een tendens te helpen ombuigen waarbij steeds minder koeien de wei in mogen. Als consumenten, winkeliers en kaasmakers in almaar grotere getale om weidemelk vragen, verandert dat de productieketen. Koeien hebben daar direct baat bij – ze plukken er het gras van, zeg maar. Of we de tendens van het opstallen kunnen ombuigen, moet uit de Landbouwtelling van het Centraal Bureau voor de Statistiek gaan blijken. En als het percentage ‘betonkoeien’ ooit daalt van dertig naar nul in ons land, dansen wij met deze koeien mee. Mensen bewegen om dieren te helpen via lobby en campagnes - 47 Pagina 46

Pagina 48

Interactieve digitale catalogus, deze tijdschrift of jaarverslag is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online zetten van digi-archief.

WSPA jaarverslag 2012 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication