het ‘af te richten’ (lees: om de wilskracht te breken). Wanneer het bijna als toeristische attractie dienst kan doen, wordt het op gevoelige plekken zoals de oren geprikt om het laatste beetje verzet er ook uit te krijgen. Buiten ‘diensturen’ ligt de olifant vaak permanent aan de ketting. WSPA roept Nederlandse reisorganisaties op te stoppen met geld verdienen over de rug van olifanten. TUI Nederland besloot in 2010 zelf het goede voorbeeld te geven en alleen nog olifantvriendelijke activiteiten aan te bieden, waarbij olifanten natuurlijk gedrag kunnen vertonen. Om vakantiegangers voor te lichten over olifantenleed gebruikt TUI • het inflight magazine van de eigen luchtvaartmaatschappij ArkeFly • excursieboekjes die reizigers op de bestemming ontvangen • de eigen websites WSPA doet hetzelfde via onder meer www.olifant.nu. Met achtergrondinformatie en een olifantvriendelijke checklist. TUI is aanbieder van de merken Arke, Holland International en KRAS, en we hoopten dat TUI’s voorbeeld snel opvolging zou vinden. Maar het bleef muisstil in de reisbranche… Daarom grepen we Wereld Olifantendag 2012 aan om (opnieuw) aan de bel te trekken. Aanvankelijk was onze doelstelling niet zo concreet als ze later werd. Met een brief aan bijna vijftig grote en kleine reisorganisaties dachten we er toch minstens een paar over de streep te kunnen krijgen. Dat bleek een misrekening. We kregen drie reacties van aanbieders, die hun reisaanbod bovendien niet wilden herzien. Mensen bewegen om dieren te helpen via lobby en campagnes - 49 Dus besloten we onze achterban te mobiliseren. Met een publieksactie via social media richtten we onze pijlen expliciet op Oad Reizen, Shoestring,en Djoser. Waarom Oad, Djoser en Shoestring? Vanwege hun • • • grote naamsbekendheid (alle drie) • omvang (Oad, grootste reisaanbieder van Nederland na TUI) duurzame uitstraling (Djoser en Shoestring) onverholen promotie van olifantenritjes- en shows via hun website en andere communicatiekanalen (alle drie) Pagina 48

Pagina 50

Heeft u een sportblad, page flip flash of digi lesboeken? Gebruik Online Touch: publicatie naar een digitale publicatie omzetten.

WSPA jaarverslag 2012 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication