Hoe tellen uitstroom en instroom op? Uitstroom reguliere geldgevers Instroom reguliere geldgevers Netto groei 2008 5.994 2009 5.831 2010 8.057 5.305 2011 7.219 3.722 2012 9.909 11.076 18.174 13.362 10.941 11.691 5.082 12.343 1.782 *Het gaat hier om vaste donateurs; de geworven eenmalige donateurs zijn niet meegeteld twee jaar donateur zijn. Het uitstroompercentage in de eerste groep is acht procent, in de tweede is het meer dan het dubbele: 19 procent. Feiten als deze helpen natuurlijk erg bij het richten van onze inspanningen om bestaande donateurs voor de organisatie te behouden. Een blik op de cijfers maakt duidelijk hoe belangrijk dat is, zeker in tijden waarin we weinig nieuwe donateurs werven. Want voor het eerst is het netto aantal donateurs niet gegroeid. Het daalde van 135.864 in 2012 naar 132.242 in 2013. Hoe ziet de WSPA-donateur eruit? WSPA heeft een zeer trouwe achterban, die wordt gedomineerd door hoger opgeleide vrouwen tussen de 25 en 45 jaar oud. De meeste donateurs hebben een doorlopende machtiging afgegeven: 93 procent. Vier van de vijf steunen ons al minstens drie jaar; de helft zelfs vijf jaar of langer. Als ze behalve aan WSPA ook aan andere goede zijn dat vaak zich doelen doneren, dan organisaties die inzetten voor natuurbehoud of, net als wij, dierenwelzijn. In 2013 spendeerden we echter maar 15 cent. Uiteraard zijn we daar erg blij mee: hoe minder geld de werving kost, hoe meer we kunnen besteden aan het helpen van dieren. Toch is er ook een kanttekening te plaatsen. De kostendaling komt deels door het stopzetten van een aantal wervingstrajecten, als gevolg van tegenvallende resultaten. Daarom doen we er alles aan om in 2014 opnieuw zo weinig mogelijk wervingsgeld uit te geven, maar blijven investeringen in het vernieuwingstraject noodzakelijk. Ons doel is hoe dan ook in de nabije toekomst onder de 25 cent te blijven. Voor de cijfermatige toelichting op de kostenallocatie, zie de jaarrekening. 58 - jaarverslag 2013 6.3 Kosten fondsenwerving De kosten van onze fondsenwerving liggen al jaren binnen de norm van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF). Volgens die norm mag het werven van een euro maximaal 25 cent kosten. Doordat we sinds 2011 investeren in uitbreiding en vernieuwing van ons beperkte en verouderde arsenaal aan fondsenwervende instrumenten, liepen de kosten wel op. In 2010 besteedden we 17 cent aan het werven van een euro; een jaar later 20; en weer een jaar later 22 cent. 2013 8.346 4.857* -3.489 Pagina 57

Pagina 59

Scoor meer met een online shop in uw maandbladen. Velen gingen u voor en publiceerden relatiemagazines online.

WSPA Jaarverslag 2013 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication