Hoofdstuk 8 Mensen bewegen om dieren te helpen via lobby en campagnes Dieren beschermen, begint bij mensen. Zij zijn: • consumenten die via hun koopgedrag dierenleed kunnen voorkomen; • • eigenaren die goed voor hun dieren kunnen zorgen; directieleden van bedrijven die kunnen stoppen met de verkoop van dieronvriendelijke producten; • kiezers die bij hun politiek leiders kunnen aandringen op beleid dat goed is voor dieren; • politici die met wet- en regelgeving het welzijn van dieren kunnen veiligstellen. WSPA beweegt daarom mensen om dieren te helpen. Dat doen we vanuit al onze kantoren – dus ook het Nederlandse. We doen het in eigen land, binnen de Europese Unie en via internationale organisaties als de Verenigde Naties (VN). 8.1 Doelstellingen en resultaat Vier voornaamste doelen formuleerde WSPA Nederland op het gebied van lobby en campagne voor 2012, waaraan zij vaak ook in coalitieverband werkte. • • Campagne voor koeien: vier kaasmerken willen over naar weidemelk Doelstelling behaald? Op de goede weg. Diervriendelijk toerisme: twee reisorganisaties stappen af van de olifant Doelstelling behaald? DEELS • Stemmen voor de Tweede Kamer: ruim 30.000 kiezers vulden de Dierenkieswijzer in Doelstelling behaald? JA. • Mondiale conferentie over duurzame ontwikkeling: dieren staan ook op de agenda Doelstelling behaald? JA. (Maar dit deden we ook!) Eerste doelstelling Campagnevoeren voor koeien: vier kaasmerken gaan afstappen van ‘binnenmelk’ De Nederlandse weilanden raken steeds leger: dertig procent van de ongeveer 1,5 miljoen melkkoeien in ons land komt nooit de stal uit. In 1990 was dat vijf procent. Bijna een half miljoen grazers dus, grazen niet één dag. Dit opstallen leidt tot meer sterfte, tot uier-, vruchtbaarheids- en pootproblemen. Natuurlijk (kudde)gedrag kunnen de dieren niet vertonen. Gebrek aan ruimte brengt sociale stress. En ze worden zo ‘uitgemolken’ dat ze na vijf jaar worden geslacht. Terwijl ze best tot hun twaalfde productief kunnen blijven. Voor WSPA is dat onacceptabel. Koeien horen in de wei, minstens 120 dagen per jaar. Uit een enquête die we in 2012 hielden, bleek dat meer dan de helft van alle Nederlanders altijd, of bij voorkeur, kiest voor weidemelk. Bovendien vindt bijna iedere Nederlander, 97%, dat koeien in de wei horen. Daarvan wilden we gebruik maken. We vormden een campagnegroep – Team Koe – uit de afdelingen Communicatie en Programma’s dat hier vele weken werk in stak. We bedachten een fictief, nieuw zuivelmerk: Binnenmelk (“Melk van koeien die altijd binnen staan!”). Via advertenties en social media lanceerden we het, zonder afzender. Meteen werd er heftig gereageerd. Schande spraken mensen ervan; hoe dúrfde een producent zich te profileren met het opsluiten van koeien! En wie zat er eigenlijk achter? Mensen bewegen om dieren te helpen via lobby en campagnes - 45 Pagina 44
Pagina 46Scoor meer met een online shop in uw boeken. Velen gingen u voor en publiceerden flyers online.
WSPA jaarverslag 2012 Lees publicatie 2Home