En nu? We hadden graag meer druk op reisorganisaties uitgeoefend in 2012. Maar de olifantenactie kon niet meer zijn dan wat ze was: een korte actie tussen twee campagneperioden in waarbij heel andere dieren centraal stonden – koeien. De koeiencampagne was groot, nieuw en vroeg tijd en middelen die we niet twee keer konden besteden. In 2013 gaan we voor de zomervakantie weer bij de reisorganisaties aankloppen. En als er genoeg mensen meekloppen hebben we goede hoop dat er weer een paar overstag gaan. Derde doelstelling Met een Dierenkieswijzer helpen we minstens 30.000 mensen hun stemkeuze te bepalen voor de Tweede -Kamerverkiezingen Welke partijen een meerderheid in het parlement hebben, is voor veel dieren letterlijk van levensbelang. Om mensen te helpen een diervriendelijke keuze te maken bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer in september, lanceerde WSPA Nederland samen met andere dierenbeschermingsorganisaties de Dierenkieswijzer. In onze kieswijzer kwamen alle belangrijke onderwerpen aan bod. Van de plofkip en de vee-industrie tot de handel in bont. Van misstanden in de rasdierfokkerij tot de handel in wilde dieren. Via 23 stellingen konden kiezers achterhalen welke partijen het meest en het minst aansluiten bij hun eigen ideeën over dierenwelzijn. Met een wat vochtige vinger legde onze coalitie de ‘succeslat’ op 30.000 gebruikers. WSPA ging eerst voor 50.000: daarmee zouden we in de buurt komen van de 55.000 mensen die de eerste Groene Kieswijzer invulden in 2010. Veel ander vergelijkingsmateriaal hadden we niet. Samen met anderen: de Dierencoalitie WSPA Nederland speelt een voortrekkersrol in de Dierencoalitie, een samenwerkingsverband van 22 Nederlandse dierenbeschermingsorganisaties zoals Wakker Dier, Bont voor Dieren en Stichting AAP. Onze coalitie heette eerst CDON maar kreeg vorig jaar een nieuwe, kernachtige naam (plus een nieuw logo en een nieuwe website). Samen hebben we rond een half miljoen donateurs en leden. We bundelen onze krachten met een helder doel: om bij belangrijke politieke en maatschappelijke kwesties effectief voor de belangen van dieren op te komen. We zijn luis in de pels, gooien knuppels in het hoenderhok maar zijn boven alles constructief. Bijvoorbeeld met actieve deelname aan wetgevingsprocessen die dieren raken. Maar voor zo’n score hadden we het hele mediabudget van € 40.000 moeten uitgeven aan online advertenties alleen. Terwijl we het ook belangrijk vonden met radio spots grotere groepen mensen te bereiken met de boodschap dat verkiezingen óók over dierenwelzijn gaan. En we wilden een Dierenverkiezingsdebat organiseren, om politici heldere stellingnamen te ontlokken op dieronderwerpen – de beestjes moesten eens goed bij de naam worden genoemd. Mensen bewegen om dieren te helpen via lobby en campagnes - 51 Pagina 50

Pagina 52

Heeft u een nieuwsbrief, invender of e-spaarprogramma? Gebruik Online Touch: drukwerk online maken.

WSPA jaarverslag 2012 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication