Hoofdstuk 7 Hoe we ons geld uitgeven: besteding aan de doelstelling Van elke euro die WSPA Nederland in 2013 ontving en uitgaf, werd 15 cent besteed aan fondsenwerving, 5 cent aan beheer en administratie en werd 80 cent besteed aan de doelstelling. Van de bestedingen aan de doelstelling werd een deel in Nederland uitgegeven, aan lobby en bewustwordingscampagnes: 18 cent. De rest – 62 cent – werd besteed via ons internationale hoofdkantoor in Londen, dat ons mondiale dierenwelzijnswerk initieert en coördineert. In de voorgaande twee jaar werd minder aan de doelstelling besteed: 72 of 73 cent. Vooral doordat we extra veel inkomsten uit nalatenschappen hebben ontvangen valt dit bedrag nu gelukkig duidelijk hoger uit. Sinds drie jaar zet ons Nederlandse kantoor meer in op lobby en bewustmaking in eigen land. en hebben we (tijdelijk) minder in de fondsenwerving geïnvesteerd. Dat was terug te zien in de bestedingspercentages, maar door de enorme stijging van de resultaten van onze fondsenwerving zakte niet het bedrag, maar wel het percentage. In 2013 ging 18 cent van elke euro naar lobby en bewustmaking; in 2012 was dat 27 cent en het jaar daarvoor 24. Aan fondsenwerving besteedden we 15 cent in 2013, 22 in 2012 en 20 in 2011. Deze tendens zet zich niet langer voort. Het jaar 2014 geeft meer prioriteit aan investeringen in fondsenwerving. Maar met de kosten van fondsenwerving willen we in elk geval onder de CBF-norm van 25 procent Bestedingen WSPA Nederland 0 % 15% 62 % 5 % 18 % 1. Fondsenwerving NL 2. Beheer & Administratie 3. Dierenwelzijnsprogramma’s NL 4. Internationaal 4.1 dierenwelzijnprogramma’s € 1.167.419,00 € 357.786,00 € 1.378.815,00 € 4.750.000,00 73.32% 4.2 fondsenwerving internationaal 23.50% 4.3 organisatie support 3.18% 5. Reserve Totaal € 3.340,00 € 7.657.361,00 0% 100% 15% 5% 18% 62% 60 - jaarverslag 2013 Pagina 59

Pagina 61

Voor catalogussen, online PDF's en catalogussen zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw publicaties.

WSPA Jaarverslag 2013 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication