Lees meer over WSPA’s hulp aan dieren in rampgebieden in het ‘dieren in nood blog’ op www.wspa.nl. 9.2 Dieren in de veehouderij Stop het verborgen lijden in de vee-industrie Meer dan zestig miljard dieren in de veehouderij zorgen elk jaar voor voedsel en inkomsten voor het groeiende aantal mensen op deze planeet. Maar de meeste leven, worden vervoerd en geslacht onder uitermate ellendige omstandigheden. Vaak zonder daglicht of ruimte, in een kaal hok, lijden ze vanaf hun allereerste tot hun laatste levensdag: de vee-industrie is verantwoordelijk voor de massaalste problemen op het gebied van dierenwelzijn in de wereld. Zo werken wij WSPA strijdt voor het diervriendelijk houden, vervoeren en slachten van vee. We lobbyen bij overheden voor (handhaving van) strenge dierenwelzijnswetten. We zijn ervan overtuigd dat de gangbare methoden van veehouderij niet duurzaam zijn. Niet voor de dieren, maar ook niet voor het milieu en onze planeet. Uiteindelijk betekent het diervriendelijk en houdbaar maken van de veehouderij ook het helpen van mensen. We proberen belanghebbenden van ons inzicht te overtuigen, doen onderzoek en delen kennis. Door aandacht te vragen voor het leed van dieren en initiatieven te steunen die bewijzen dat het diervriendelijker kan (en moet), willen we de intensieve veehouderijwezenlijk van karakter veranderen. Dit hebben we gedaan Net als in 2012 voerden we vorig jaar campagne om het leven van koeien te verbeteren. Er leven er 23 miljoen in de Europese Unie (EU), maar de EU heeft voor hen geen speciale welzijnswetgeving. Terwijl er wel minimumnormen voor varkens en kippen zijn. Hierdoor zijn koeien niet goed beschermd en dreigt er een concurrentiewedloop ten koste van de dieren. Nu al kampen er veel te veel met pootaandoeningen, pijnlijke uierontstekingen en uitputting door onnatuurlijk hoge melkproductie. Bovendien staan steeds meer koeien het hele jaar op stal: ze zien geen spriet gras. Voor alle Europese koeien kwamen we in actie met de campagne Supporting Better Dairy – een gezamenlijk initiatief met Compassion in World Farming en ijsproducent Ben & Jerry’s. De campagne heeft ruim een jaar gelopen. In die tijd heeft ze via onder meer via social media, straatactiviteiten, e-mails en de ijswinkels van Ben & Jerry’s het publiek in Europa bereikt: er werden 293.511 handtekeningen opgehaald. De handtekenin80 - jaarverslag 2013 Pagina 79

Pagina 81

Interactieve online nieuwsbrief, deze vaktijdschrift of jaarverslag is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaliseren van digi-reclamefolders.

WSPA Jaarverslag 2013 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication