Hoofdstuk 5 Communicatie: voorlichting en bewustwording 5.1 Communicatie tegen onwetendheid Er is veel dierenleed, zowel in Nederland als in de rest van de wereld. En het merendeel daarvan wordt veroorzaakt door mensen. Oorzaken zijn onder meer winststreven ten koste van dieren, onverschilligheid en vooral: onwetendheid. Vandaar dat WSPA, ook in Nederland, aan voorlichting en bewustmaking (educatie) doet. De consument in de supermarkt lijkt zich niet te realiseren dat dat goedkope stukje vlees afkomstig is van een ooit levend dier. Is alleen maar blij dat het zo goedkoop is, maar bedenkt niet wat daar voor het dier bij komt kijken. En ook in Nederland speelt onwetendheid een rol: doorgefokte, modieuze honden, te dikke huiskatten, verwaarloosde pony’s, exotische ‘huisdieren’, ‘kinderspeeltjes’ die na verloop van tijd doorgespoeld worden of waarvan op een andere manier afscheid wordt genomen. Niet bewust gedaan om dieren te kwellen, maar wel met dat effect. pakken: een eenzijdig beeld en onbekendheid. Want hoewel we zo’n 130.000 donateurs tellen, is de organisatie nog relatief onbekend in de wereld van de media en buiten de kring van dierenvrienden. Dat komt door een verleden waarin vrijwel uitsluitend werd gecommuniceerd via tamelijk confronterende spotjes op een paar televisiezenders om donateurs te werven. Om meerdere redenen heeft WSPA besloten een ander pad in te slaan: 1. Het wervende effect van de spotjes zakte in tot bijna nul 2. We willen niet langer vooral de problemen laten zien, maar ook de oplossingen 3. Benadrukt moet worden dat mensen weliswaar vaak de veroorzakers van dierenleed zijn, maar dat de mens onmisbaar is bij de verbetering van dierenwelzijn. We willen dierenwelzijn verbeteren en dierenleed bestrijden en dat ziet er op verschillende plaatsen en op verschillende momenten anders uit. 5.2 We slaan een ander pad in De afdeling Communicatie bij WSPA Nederland is nog jong: op 1 september 2011 kwam de eerste medewerker in dienst en met het aantreden van een tweede medewerker per 1 januari 2012 was de afdeling, onder directe aansturing van de directeur, op haar huidige sterkte (1,85 fte). De afdeling is gevormd om enkele duidelijke problemen van WSPA Nederland aan te 4. We willen meer invloed hebben op het maatschappelijk debat over dierenwelzijn, ook in eigen land. De communicatie van WSPA Nederland kreeg daarmee een aantal heldere doelstellingen: 1. Bekendheid geven aan ons bestaan en ons werk, zowel nationaal als internationaal 2. Het werven en behouden van donateurs 3. Het met publiekscampagnes voorlichten van het publiek 4. Het beïnvloeden van het beleid van anderen, met name de Nederlandse overheid, het bedrijfsleven en Europese instanties. Communicatie: voorlichting en bewustwording - 29 Pagina 28
Pagina 30Interactieve digi-jaarverslag, deze catalogus of whitepaper is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar uitgeven van internet brochures.
WSPA jaarverslag 2012 Lees publicatie 2Home