Onze acties voor ‘Binnenmelkvrij’ MEI JUNI Ter opwarming: brief gestuurd aan de grote kaasmerken van Nederland. We vragen een toelichting op het inkoopbeleid, beëindiging van de verwerking van binnenmelk én een gesprek. • Aantal brieven verstuurd: 5 • Aantal reacties gekregen: 5 (ofschoon daarvoor soms nog enig aandringen per mail en telefoon nodig was) • Aantal gesprekken in de maanden daarna: 7. Fictief zuivelmerk ‘Binnenmelk’ gelanceerd – via een abri bij het Leidseplein in Amsterdam, een grote advertenties in dagblad Trouw en sociale media. JULI Onderzoek laten doen door TNS Nipo, om te weten hoe de Nederlandse bevolking denkt en de uitkomsten te gebruiken voor mediawerk en bij kaasmerken op tafel te kunnen leggen. Uitkomsten: • 97 procent van de Nederlanders vindt dat een koe het recht heeft regelmatig in de wei te staan • 89 procent van de Nederlanders noemt het groeiend aantal binnenkoeien ‘een negatieve ontwikkeling’ • 82 procent van de Nederlanders denkt dat altijd op stal staan het welzijn van de koe aantast • 67 procent van de Nederlanders vindt, net als WSPA, dat extra regels nodig zijn voor het houden van koeien PLUS: in Koffietijd onthuld dat het merk nep is, maar binnenmelk als product niet. PLUS: de campagne Binnenmelkvrij gestart; met een publieke kaartenactie die kaasmerken in Nederland oproept alleen nog weidemelk te gebruiken. Via www.binnenmelkvrij.nl, radiospots1 en vrije publiciteit vragen we aandacht voor het probleem van binnenmelk en onze campagne; op de campagnesite plaatsen we een lijst van kazen die gegarandeerd alleen van weidemelk worden gemaakt, zodat consumenten bewust kunnen winkelen. Aantal unieke bezoekers www.binnenmelkvrij.nl : 19.199 op 31 december 2012 Media-aandacht: berichtgeving in twee landelijke en ruim twintig regionale kranten plus tientallen artikelen in vakbladen. Ook besteedden meer dan veertig nieuwssites aandacht aan de actie. Social media: ‘Binnenmelk’ trending topic op Twitter meteen na campagnestart. Aantal mensen dat een kaart stuurde naar kaasmakers: ruim 20.000. In samenwerking met Varkens in Nood speciale alert ontwikkeld voor de gratis te downloaden ‘SuperWijzer’ (intussen ‘QuestionMark’): een smart phone-applicatie die ruim 15.000 supermarktproducten beoordeelt op onder meer dierenwelzijn en milieuvriendelijkheid. Dankzij onze alert kan iedereen met één scan te weten komen of de kaas in het boodschappenkarretje binnenmelkvrij is. Of niet. De app zelf is al meer dan 66.000 keer gedownload OKTOBER Mobiele billboards rijden rond in Utrecht en Amsterdam, digitaal billboard op Rembrandtplein, gewone billboards in Utrecht en Den Haag en twee paginagrote advertenties afgedrukt in dagblad Metro. Ze stellen de vraag: Waar komt mijn kaas vandaan? Met de bedoeling zoveel mogelijk mensen naar onze website te ‘lokken’ en ze digitaal onze campagne te laten steunen. Dit keer niet alleen voor de Hollandse koe, maar voor alle 23 miljoen koeien in Europa. Binnenmelkvrij: alle koeien in de wei! wordt namelijk Europees uitgerold en heet in andere landen Keep Cows on Grass. Geschat bereik Metro: 1,5 miljoen mensen. Billboard Amsterdam: 600.000 Billboard Den Haag: 473.000 Billboard Utrecht: 86.000 TERUG NAAR DE HOOFDTEKST Extra informatie - 95 Pagina 94

Pagina 96

Interactieve internet folder, deze PDF of sportblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online publiceren van online boeken.

WSPA jaarverslag 2012 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication