Hoofdstuk 5 Communicatie: voorlichting ter bewustwording 5.1 Communicatie tegen onwetendheid WSPA probeert dierenleed zichtbaar en invoelbaar te maken, en doet aan voorlichting en communicatie gericht op bewustwording. Er is nog steeds heel veel dierenleed; over de landsgrenzen heen, maar ook in Nederland. De belangrijkste veroorzakers – belangrijker dan bijvoorbeeld natuurrampen – zijn mensen. Hun streven naar winst of plezier gaat vaak ten koste van dieren, net als hun onverschilligheid en vooral: hun onwetendheid. Wat niet weet, deert wel In veel landen weten mensen niet dat dieren bewustzijn en gevoel hebben. En dat ze dús kunnen lijden. Dat zorgt dat dieren vaak wreed en zonder mededogen worden behandeld, en gezien worden als niet meer dan een gebruiksvoorwerp. Vanuit culturele tradities worden vooral sterke dieren ook gezien als louter tegenstanders die overwonnen moeten worden (denk aan stierenvechten en het temmen van circusdieren) of die hun kracht kunnen overdragen aan de mens (via bijvoorbeeld slagtanden of hoorns). ander: boeren, supermarkten, desnoods de regering. Want het goedkope stukje vlees moet wél in de winkelwagen blijven. Onwetendheid speelt in rijkere landen ook een rol bij de aankoop van ‘modieuze’ doorgefokte honden, het houden van te dikke katten, verwaarlozing van paarden en pony’s en het in huis halen van exotische dieren. Wanneer die laatste na een tijdje (toch) niet houdbaar blijken, worden ze vaak gedumpt of levenslang opgesloten. Beetje jammer voor de eigenaar, afschuwelijk voor de dieren. 5.2 Doelstellingen ‘Communiceren tegen onwetendheid’ doen we in Nederland nog niet zo lang. Binnen de internationale WSPA-organisatie waren we vooral een fondsenwervend kantoor, waarvan het publiek bijna alleen hoorde via nogal confronterende televisiespots. Die zonden we uit op een handjevol zenders om donateurs te werven, lange tijd met veel succes. Zeker in welvarende landen als Nederland is de lijn tussen onverschillig en onwetend zijn, wel vrij dun. Vooral het geïnstitutionaliseerde, structurele lijden in de vee-industrie houden we als samenleving het liefst op grote afstand. Door deze opzettelijke vervreemding van het dier, lijkt de consument in de supermarkt zich niet te realiseren dat het goedkope stukje vlees in zijn winkelwagen ooit een levend wezen was. Realiseert hij het zich wel, dan schuift de verantwoordelijkheid vaak snel naar een Communicatie: voorlichting ter bewustwording - 43 Maar op termijn met minder succes. Bovendien ontstond de behoefte om in Nederland meer met communicatie te doen dan het uitzenden van vooral pijnlijke beelden. Daarom besloten we een ander pad in te slaan. In 2011 kwam de eerste medewerker communicatie in dienst, enkele maanden later, in 2012, de tweede. Pagina 42

Pagina 44

Scoor meer met een web winkel in uw tijdschriften. Velen gingen u voor en publiceerden edities online.

WSPA Jaarverslag 2013 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication