5.5.2 Sociale media Onze aanwezigheid op Facebook laat zich uitdrukken in mooie cijfers. Het aantal fans steeg van 23.100 aan het eind van 2012 naar 43.900 een jaar later. Een groei van maar liefst negentig procent. Ook de interactie met fans is prima We krijgen heel veel ‘likes’. Ons bereik was bovendien groot: onze Facebookposts bereikten in totaal 383.234 mensen. Conclusie: onze berichten worden goed gelezen, gewaardeerd en gedeeld. Op Twitter groeide ons aantal volgers. Eind 2013 hadden we er 4.230 – 35 procent meer dan in het jaar ervoor. Onze tweets worden relatief vaak gedeeld en aangemerkt als ‘favorite’, waarmee mensen (indirect) hun waardering voor de inhoud uitdrukken. We ontvingen in 2013 3.262 retweets en ruim 200 favorites. Voor YouTube hebben we vorig jaar zestien korte video’s gemaakt over uiteenlopende onderwerpen. Van een reisimpressie uit Roemenië in verband met nieuwe wetgeving die het doden van zwerfhonden toestaat, tot een verslag van onze dierennoodhulp na tyfoon Haiyan op de Filipijnen, tot uitleg over de donkere kanten van olifantenritjes en -shows. De video’s op ons YouTube kanaal werden 33.130 keer bekeken en 212 keer gedeeld. Dat is helaas minder dan in 2012, daarom zullen we in 2014 bekijken hoe we dit kanaal beter kunnen inzetten. Sinds 2012 zijn we aanwezig op Pinterest, waar we ons account intussen verder hebben uitgebouwd. Maar omdat de interactie op dit online prikbord beperkt is en het in Nederland nog geen grote rol speelt, richten we ons voorlopig vooral op de andere sociale media. We houden de ontwikkelingen natuurlijk wel in de gaten. 5.5.3 Massamedia Door contacten met journalisten op te bouwen en te onderhouden en persberichten te versturen, proberen we (zoveel mogelijk) vrije publiciteit te genereren. Vorig jaar ontvingen de media ruim vijftig persberichten van ons, die resulteerden in een kleine vijfhonderd ‘berichtgevingen’: in kranten, tijdschriften, op websites, radio en televisie. Vergeleken met 2012 was dit een lichte stijging. De campagnes Alle koeien in de wei! en Stap af van de olifant kregen de meeste media-aandacht. Toch kunnen we niet tevreden zijn. Niet alleen schommelt de berichtgeving (te) sterk per maand – van negen keer aandacht in mei tot 117 in augustus – ook laat de toegang tot radio en televisie veel te wensen over. De verschuiving hier naar steeds meer amusement, beperkt de ruimte voor iets onplezierigs als dierenleed. Bovendien hebben we last van onze nog altijd relatief geringe naamsbekendheid. De interesse van dagbladen voor ons werk bleef ook achter bij de doelstelling. Hier speelt mee dat dierenwelzijn als thema doorgaans niet bij afzonderlijke journalisten is belegd: zij hebben onderwerpen in portefeuille als internationale hulp, vluchtelingen en asielzoekers, of sociale economie. Maar vooralsnog is er (bijna) niemand met ‘dierenwelzijn’ als eerste redactionele taak. Wat directe relaties en korte lijnen in de weg staat. En uiteraard meteen uitdrukt hoe beperkt de maatschappelijke aandacht voor het welzijn van dieren nog altijd is. Communicatie: voorlichting ter bewustwording - 47 Pagina 46

Pagina 48

Heeft u een vakblad, turn pages of online gidsen? Gebruik Online Touch: sportblad naar een digitale publicatie converteren.

WSPA Jaarverslag 2013 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication