Deze instrumenten zijn • een monitoringstool, waarmee we het veranderende geefgedrag van individuele donateurs voortdurend kunnen inzien – een eerste voorwaarde voor bijsturing • een welkomsttraject, waarbij we nieuwe donateurs persoonlijk benaderen om vrijwel meteen te kunnen inspelen op hun specifieke wensen en voorkeuren • supporter journeys Wat zijn supporter journeys? Een supporter journey is een ‘reis’ van een donateur binnen WSPA. De reis begint met één vraag: “Waarom heeft u geld gegeven?” Want als de motivatie van een geldgever bekend is, kunnen we onze communicatie persoonlijk(er) maken. Het idee is vervolgens dat er diverse stadia van betrokkenheid zijn: de een geeft alleen aan berenprojecten, de ander wil dierenwelzijn over de hele linie verbeteren. En is zelfs bereid als vrijwilliger in een WSPA-koeienpak bij de Tweede Kamer te gaan staan. Het idee is daarnaast dat donateurs mobiel zijn: dat iemand zich vandaag in een koeienpak hijst, wil niet zeggen dat hij of zij dat volgend jaar opnieuw doet. De supporter journey begeleidt de donateur door de verschillende stadia van betrokkenheid. Gebaseerd op de individuele wensen, maar natuurlijk – vanuit WSPA-oogpunt – ook gericht op vergroting van de betrokkenheid. Zodat we mensen die meer willen, meer bieden. En mensen die minder willen, in elk geval niet verliezen. Het afgelopen jaar verzamelden we bovendien veel nuttige informatie. Bijvoorbeeld met kwalitatief onderzoek naar de drijfveren en interesses van mensen die ons steunen. Hoe denken zij (eigenlijk precies) over dieren en dierenwelzijn? Wat willen en verwachten ze (inhoudelijk) van WSPA? Ook zijn uitstroomgegevens geanalyseerd. Het blijkt dat mensen die ons langer dan twee jaar trouw zijn, minder snel opzeggen dan mensen die tussen een en ‘Meer’ of ‘minder’ is daarbij niet alleen een centenkwestie. De supporter journey maakt gebruik van alle middelen om mensen bij ons werk te betrekken: het tekenen van een petitie, het retweeten van een protest-tweet, het deelnemen aan een campagne. Hoe we aan ons geld komen: fondsenwerving - 57 Pagina 56

Pagina 58

Scoor meer met een webshop in uw publicaties. Velen gingen u voor en publiceerden uitgaven online.

WSPA Jaarverslag 2013 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication