Al vroeg in 2013 werd het ons duidelijk dat we bij het vernieuwen van onze fondsenwervende instrumenten hét wervingskanaal of dé mix van kanalen nog niet gevonden hebben. Bovendien werd de strategische beslissing genomen de rest van het jaar meer aandacht te besteden aan het behoud van bestaande donateurs, dan aan het werven van nieuwe. Bij lead conversie… ...benaderen we mensen die niet eerder aan WSPA hebben gedoneerd maar wel blijk geven van interesse in ons werk. Ze hebben zich bijvoorbeeld geabonneerd op onze elektronische nieuwsbrief of tekenen WSPA-petities. Nieuwe donateurs bevinden zich namelijk vooral in doelgroepen die ons nog niet goed kennen: ze hebben niet van ons gehoord of zien WSPA als organisatie ‘van zielige dieren’ – wat met name komt door de confronterende beelden in onze oude televisiespot. Nieuwe donateurs… … zoeken we vooral onder mensen die een huisdier hebben en één of meerdere kinderen, die bewust leven en diervriendelijke keuzes maken. Ze zijn niet enorm fanatiek in hun ‘liefde voor dieren’ maar vinden hun welzijn wel belangrijk. Respectvol omgaan met levende wezens hoort nu eenmaal bij verantwoord omgaan met de omgeving, vinden ze. Om deze mensen actief bij ons werk te kunnen betrekken, moeten we WSPA herpositioneren. Dat is een flink karwei, dat onder meer om een nieuw merkenpaspoort vraagt. We besloten de ontwikkeling daarvan af te ronden en het vizier op 2014 te richten. Want we blijven grote kansen zien om meer Nederlanders aan te spreken dan we nu doen. 6.2.3 Derde doelstelling De uitstroom van reguliere donateurs niet verder laten toenemen Het aantal vaste geldgevers dat ophoudt ons te steunen, steeg in 2010 plotseling met bijna veertig procent. In 2011 daalde de uitstroom weer iets – met 11,5 procent. Maar nog altijd zetten dat jaar ruim 7.200 donateurs hun doorlopende machtiging stop. Onze middelen om met donateurs te communiceren, wisten we, waren beperkt en verouderd. Om de uitstroom te verminderen, was communicatie met geldgevers nodig die meer op maat gemaakt is. In 2012 maakten we de eerste voorzichtige bijstellingen in onze donateurscommunicatie, waarmee we echter niet konden voorkomen dat er opnieuw meer mensen vertrokken dan in het jaar ervoor. In 2013 wilden we dit uitstroomniveau minimaal consolideren. En dat is gelukt! Uitstroom reguliere gevers 2008 2009 2010 2011 2012 2013 5.994 5.831 8.057 7.219 9.909 8.346 Om ons doel te bereiken, hebben we vorig jaar verder gewerkt aan doelgroepsegmentatie. De verscheidenheid binnen ons donateursbestand is dermate groot dat we begonnen zijn verschillende contactstrategieën uit te werken. Het resultaat moet een betere binding met onze geldgevers zijn, door een persoonlijker communicatie. Het bouwen van instrumenten die ons helpen navigeren hierin, is noodzakelijk. 56 - jaarverslag 2013 Pagina 55

Pagina 57

Heeft u een relatiemagazine, page flip flash of digi-maandbladen? Gebruik Online Touch: gebruiksaanwijzing digitaal uitgeven.

WSPA Jaarverslag 2013 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication