Alles bij elkaar ziet ons inkomstenverloop er door de afgelopen jaren heen zo uit: Fondsenwervende inkomsten 2008 In euro’s 4.616.919 2009 5.159.140 2010 6.571.177 2011 6.013.436 2012 7.753.697 Bij deze inkomsten uit fondsenwerving in 2013 komen ook nog overige baten ter waarde van €17.177, zodat het totaal uitkomt op € 7.657.360 Zoals gezegd: een knap en bijzonder goed resultaat. 6.2.2 Tweede doelstelling 13.258 nieuwe donateurs werven Dat onze fondsenwervende inkomsten tot 2011 sterk stegen, kwam vooral door een toename van het aantal donateurs. We hadden er 55.000 in 2006 en 129.000 vijf jaar later. Die groei neemt sinds 2009 fors af: de spreekwoordelijke vijver waarin we jarenlang naar donateurs visten, hebben we in zekere zin leeggehaald. En het visgerei dat in die vijver zo goed werkte, spreekt nieuwe doelgroepen niet aan. Over de vijver en ons visgerei Tot 2008 verliep onze werving van donateurs bijna volledig via televisiespots op Animal Planet en National Geographic. De spots zijn uitermate succesvol geweest, maar raakten steeds meer uitgewerkt. Jarenlang spraken ze met dezelfde beelden dezelfde doelgroep aan. Doordat Animal Planet bovendien minder zendtijd kreeg, bereikten we minder publiek. Daarom zetten we meer in op online marketing, maar deze leunde (te) zwaar op de televisiespot: veel mensen die via internet donateur werden, meldden zich aan nadat ze op tv de spot hadden gezien. En hoe minder mensen die zagen… Toch moet het aantal nieuwe donateurs (weer) omhoog. WSPA wil de hulp aan dieren wereldwijd immers alleen maar opschroeven. Voor 2013 formuleerden we de ambitieuze doelstelling 13.258 nieuwe donateurs te werven. Dat zouden er bijna tweeduizend meer zijn dan er in 2012 bij kwamen. Om dit te bereiken, gingen we door met wat we eind 2011 waren begonnen: het testen van nieuwe wervingskanalen zoals straat- en deurwerving, koude telemarketing en lead conversie (= belangstellenden vragen donateur te worden). Maar om met de feiten te beginnen, onze doelstelling is niet behaald. We wierven 4.964 nieuwe donateurs – flink onder target en helaas opnieuw minder dan het jaar ervoor. 2013 7.640.183 Werving van reguliere en eenmalige donateurs 2010 14.642 2011 12.470 2012 11.325 2013 4.964 Hoe we aan ons geld komen: fondsenwerving - 55 Pagina 54

Pagina 56

Heeft u een reclamefolder, zmags of internet whitepapers? Gebruik Online Touch: tijdschrift digitaal bladerbaar publiceren.

WSPA Jaarverslag 2013 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication