Tropische landen zijn vaak een populaire vakantiebestemming. Reisorganisaties bieden tal van verzorgde reizen aan, vaak inclusief een ritje op een olifant of een kaartje voor een olifantenshow. Maar wat voor de vakantieganger een pleziertochtje is, is dat absoluut niet voor het dier. De meeste olifanten in de toeristenindustrie worden als jong gevangen in de jungle. Die vangst kost de moeder vaak het leven, en soms worden ook meerdere tantes gedood – omdat ze het kalf proberen te beschermen. Na de vangst wordt het olifantje uitgehongerd, vastgebonden en afgeranseld om de wilskracht te breken. Ook in gevangenschap geboren olifanten moeten zo’n wrede beproeving doorstaan. Wanneer het dier voldoende is ‘afgericht’ en als toeristische attractie dienst doet, wordt het nog dagelijks op gevoelige plekken zoals de oren geprikt om elk verzet te onderdrukken. Buiten ‘diensturen’ ligt de olifant vaak permanent aan de ketting. WSPA roept Nederlandse reisorganisaties op te stoppen met geld verdienen over de rug van olifanten. In 2010 besloot TUI Nederland het goede voorbeeld te geven. De marktleider in de Nederlandse reisbranche – met merken als Arke, Holland International en Kras – biedt sindsdien alleen olifantenactiviteiten aan die vakantiegangers Om vakantiegangers voor te lichten over olifantenleed gebruikt WSPA onder meer www.wspa.nl/olifant. Daarop kunnen zij zelf beloven ‘af te stappen van de olifant’ en staat een olifantvriendelijke checklist en een lijst met olifantvriendelijke reisorganisaties. 68 - jaarverslag 2013 diervriendelijk zijn, waarbij de olifanten hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen. In 2012 gaf ook, Oad Reizen gehoor aan onze oproep af te stappen van de olifant. Omdat andere reisorganisaties zich echter muisstil hielden, trokken we in 2013 opnieuw aan hun bel. Met informatie over olifantenleed en de oproep er niet langer aan bij te dragen. Ook bij de vakantieganger zelf klopten we aan, en we gingen in gesprek met de ambassadeur van Thailand. Met bewustmaking ‘van alle kanten’ en publieke druk móesten we meer reisorganisaties over onze streep kunnen trekken. Wat hebben we gedaan? • Elf bekende reisorganisatie zijn aangeschreven en met zes van hen zijn gesprekken gevoerd om de achtergrond van onze campagne toe te lichten en advies te geven over de overstap naar een olifantvriendelijk reisaanbod (want hoe doe je dat?) • Presentaties gegeven aan lokale reisagenten van FOX vakanties in Nederland en Thailand om de achtergrond van de overstap naar olifantvriendelijke excursies te verduidelijken • actieweek met cosmeticabedrijf Lush georganiseerd waarin hun klanten geïnformeerd werden en de belofte te doen om geen olifantenritjes te maken of olifantenshows te bezoeken • Deelname aan discussiepanel en aandacht gevraagd voor olifantenleed en alternatieven gepresenteerd op de Groeneveld Conferentie van de Vereniging voor Duurzaam Uitgaand Toerisme (overgegaan in het MVO Netwerk Toerisme in 2014) – de conferentie had als thema ‘Dierenwelzijn en toerisme’ Pagina 67
Pagina 69Heeft u een lesmateriaal, onlinekat of digi-onderwijscatalogi? Gebruik Online Touch: maandblad converteren naar een online publicatie.
WSPA Jaarverslag 2013 Lees publicatie 1Home