Ik beloof… … olifantvriendelijk te reizen! 9.349 Nederlanders deden deze belofte in 2013 – vrijwel gelijk aan het aantal waarnaar we streefden: tienduizend. Dit brengt het totale aantal Nederlanders dat tot eind 2013 de belofte deed op ruim 20.000. Bovendien bestelden bijna 4.500 mensen een sticker en nog eens 1.500 mensen een label om via hun reiskoffer de boodschap te verspreiden. Media-aandacht Bijna tachtig keer was er persaandacht voor onze olifantencampagne en de achterliggende problematiek. Onder meer in de Volkskrant, het Algemeen Dagblad, het Jeugdjournaal en op Radio 3. Ook via sociale media bereikten we veel mensen. Via Facebook bijvoorbeeld zetten we negentien keer de olifant in de schijnwerpers. Met als resultaat: ruim vierduizend shares, meer dan zeventienduizend likes en een totaalbereik van 426.240 mensen. De lancering op Wereldolifantendag (12 augustus) van onze lijst met ‘olifantvriendelijke reisorganisaties’ leverde de meeste aandacht op. Advertenties We adverteerden in het magazine Columbus – met een oplage van 45.000 geprinte exemplaren en 69.000 abonnees op de e-mailnieuwsbrief; in REIZEN magazine – met een geprinte oplage van 46.000 en 44.000 abonnees op de e-mailnieuwsbrief; en in Arkeflyer – het inflight magazine van Arkefly met een oplage van 22.000 geprinte exemplaren. • Aandacht gevraagd voor olifantenleed en alternatieven gepresenteerd via de pers en sociale media • vakantiegangers opgeroepen op de campagnesite www.wspa.nl/olifant te beloven geen olifantenritjes te maken of olifantenshows te bezoeken • Advertenties geplaatst in reismagazines om vakantiegangers te attenderen op de olifantenproblematiek • Dialoog begonnen met de ambassadeur van Thailand over het belang van olifantvriendelijk toerisme ook voor de Thaise samenleving en economie; aanbevelingen gedaan inzake overheidsmaatregelen om olifantenleed te bestrijden Doelstelling bereikt? Nou en of! Maar liefst dertien reisorganisaties stapten in 2013 af van de olifant, of kondigden aan dat per 2014 te doen. Onder de afstappers zijn toonaangevende aanbieders als FOX vakanties, SNP Natuurreizen en De Jong Intra vakanties. Vier van de dertien organisaties hoefden we zelfs niet te benaderen: zij namen contact op met ons! Mensen bewegen om dieren te helpen via lobby en campagnes - 69 Pagina 68

Pagina 70

Scoor meer met een webwinkel in uw relatiemagazines. Velen gingen u voor en publiceerden kranten online.

WSPA Jaarverslag 2013 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication