veel partijen betrokken – zoals boeren, zuivelverwerkers, kaashandelaren, supermarkten, restaurants, burgers, politici. In 2013 hebben we onze aandacht daarom verbreed en ook zuivelverwerkers en supermarkten aangesproken. Met name die laatste hebben de macht veranderingen te bewerkstelligen – of tegen te houden. Waarom kaasmerken? Omdat • het overgrote deel van de melk van ‘binnenkoeien’ in kaas terecht komt; • meer dan de helft van alle Nederlandse melk wordt gebruikt voor het maken van kaas; • dagverse melk die in Nederland wordt verkocht inmiddels grotendeels weidemelk is. Wat hebben we gedaan? • Onderzoek gepubliceerd uitgevoerd door het Landbouw Economisch Instituut. In dit rapport, Grazing in North West Europe (zie toelichting in kader) • Bewustzijn bevorderd door mensen aan te moedigen de belofte te doen alleen maar ‘binnenmelkvrije’ producten te gebruiken. Chefkoks Julius Jaspers, bekend van het RTL-programma Topchef en Eric van Veluwen, schrijver van het boek echte kaas, deden de aftrap. Via filmpjes op diverse NS-stations verspreidden we de boodschap dat de koe in de wei als we niets doen het meest bedreigde dier van Europa zal worden. (zie toelichting in kader). • Een koeiendans en koeienuitzwaaidag georganiseerd om aandacht te vragen voor het belang van weidegang en boeren in het zonnetje te zetten die zich daar sterk voor maken. Mensen bewegen om dieren te helpen via lobby en campagnes - 65 • Onze gesprekken met partijen in de zuivelketen voortgezet of gestart, behalve met kaashandelaars ook met supermarktketen Jumbo. Bovendien gingen we in gesprek met de Nederlandse afdeling van de European Dairy Association en de jonge boeren van FrieslandCampina. • Een supermarkttelling uitgevoerd om te kijken hoe groot het percentage zuivelproducten in hun schappen is dat gegarandeerd afkomstig is van koeien die kunnen grazen in de wei. (ie toelichting in kader). • Met CIWF en ijsmerk Ben & Jerry’s parlementariërs en kabinetsleden op Valentijnsdag knuffelend opgeroepen een beetje liefde te geven aan Europese melkkoeien: show cows some love! Weidegangpremie helpt Uit onderzoek in 2013 van het Landbouw Economisch Instituut, uitgevoerd in opdracht van WSPA, blijkt dat het erg helpt wanneer boeren een premie krijgen van zuivelverwerkers voor het in de wei laten grazen van hun koeien. Zo’n weidegangpremie houdt koeien dus op het gras! Kom op met die ene extra cent per liter, vinden wij daarom. Want uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat als er niet snel ets gebeurt, ons land in 2025 niet dertig procent ‘binnenkoeien’ telt (zoals nu) maar bijna zeventig. Van elke drie koeien, komt nog maar een er dan buiten! Pagina 64
Pagina 66Interactieve digi nieuwsbrief, deze club blad of relatiemagazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een digitale publicatie converteren van internet vaktijdschriften.
WSPA Jaarverslag 2013 Lees publicatie 1Home